"לא שודר מעולם!"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"לא שודר מעולם!"

מחר, ד' בטבת, נציין 16 שנים לפטירתו של החזן, אריה בן נחום יצחק בראון ז"ל.

החזן אריה בראון – מי שהיה מזוהה יותר מכל עם תפילת "אל מלא רחמים". כששמעת את המילים הראשונות של "אל מלא רחמים" ואת הקול האדיר, החם והמתכתי, אחז בך רטט.

אריה, בן הדור השביעי לילידי הארץ. נמנה מצד אמו עם העץ המפואר של משפחת ריבלין הירושלמית. אביו, נחום בראון, שימש שנים רבות כבעל תפילה "בהסתדרות החרדים". היה ממעצבי אישיותו החזנית של אריה, ועד יומו האחרון נשא את מורשת אביו בגאון.

הבריטון המיוחד של אריה היה לשם דבר בכל העולם. הדמיון בינו לבין קולו של החזן משה אוישר היה לאטרקציה בקהילות ישראל בהן הופיע.

משרתו הראשונה של אריה הייתה בבית הכנסת "רמה" בתל אביב. לאחר מכן שימש כחזן ראשי בבית הכנסת "בית-אל", שברח' פרישמן בעיר. במקביל, לא זנח את משרתו, כמנהל הדפוס בעיתון "הארץ". "כשהמשכורת של עיתון 'הארץ' נכנסת כל חודש לחשבון הבנק, אני פשוט שר טוב יותר…", נהג לומר בקריצה.

בשנת 1976 הוזמן לשמש כחזן הצבאי הראשי, תפקיד שבו שימש 23 שנים, והשתחרר בדרגת סגן אלוף.

בגלל קולו המרשים – יוצא הדופן ניבאו לו עתיד מזהיר בשמי השירה והחזנות, ומטעם קרן התרבות ״אמריקה ישראל״ הוצעה לו מלגת השתלמות באופרה הנחשבת "לה סקאלה", במילאנו – איטליה. אולם, הוא סירב לעזוב את ישראל ואת עולם החזנות. הוא הופיע לפני גדולי עולם וביניהם נשיאים ומלכים.

אבא ז"ל נהג לספר, שכילד פלא, הוא הוזמן לעבור לפני התיבה כ"חזן צעיר", בבתי כנסת לצד חזן בית-הכנסת. מרבית החזנים חששו, שהילד "יגנוב" את ההצגה, והסכימו שיצטרף אליהם רק לדואטים. אריה פרגן תמיד ונתן לו ולאחרים להופיע בלי שום בעיה.
אריה לא דחף את עצמו: לא עניין אותו מיקום, או גודל שמו במודעת הקונצרט, ולא עניין אותו מיקומו בתכנית הקונצרט – היה מרוצה תמיד במה שקיבל.

סביב קולו העוצמתי של האריה השואג, נרקמו סיפורים משעשעים רבים. עמיתיו צחקו עליו, שהוא לא צריך הגברה כלל – "יש לך מגבר טבעי" החמיאו לו כולם.

ד"ר חנן וינטרניץ ומנשה לב-רן, שהיו אחראים מוזיקלית לתקליטו הנפלא "שר מירושלים", שראה אור בשנת 1978, סיפרו שכאשר הקליטו את אריה באולפן עם התזמורת, קולו חדר לכל המיקרופונים שבחדר, ואפילו לחדר הסמוך – חדר "הקונטרול". לטכנאים לא הייתה ברירה אלא לסגור אותו במעין "כלוב" אקוסטי, כדי שקולו לא יחדור לשאר הכלים, ויהרוס את איכות ההקלטה.

בשנת 1995 קיימנו בהיכל קונצרט הצדעה לחזן משה אוישר. כמה טבעי היה, שבין חזני הערב הופיע גם בראון, שהיה מזוהה כל-כך עם קולו של אוישר.

סיפור שסיפרתי לכם כאן בעבר, ומופיע גם בספרי "סודות החזנות", מספר על ביצועו הראשון של בראון ב"יובל" ליצירה "אמר ר' אלעזר":
בפתחו של הקונצרט, שצילמה הטלוויזיה הישראלית, ביצע אריה את יצירתו האלמותית של אוישר: "אמר ר' אלעזר", אך הביצוע לא שודר מעולם! הסיבה התבררה לאחר מכן: בבדיקת הסאונד, שלפני המופע (באלאנס), כאשר כל חזן בודק, שהכול תקין עם המיקרופון שלו, אריה הצליח תוך כדי שירה לשרוף את הערוץ שלו בשולחן ההגברה (קונסולה). צוות הטלוויזיה לא שם לב לכך, עד שאריה החל לשיר. כאשר הערוץ לא עבד כראוי, הטכנאי רץ אל משה בכר – איש הסאונד המיתולוגי של "יובל", שיבדוק מה קרה. בכר בדק ומצא, שהערוץ המקשר שרוף, והוא נאלץ להעביר אותו תוך כדי הביצוע לערוץ חלופי.

אם כן, הביצוע לא הוקלט כראוי, ולא היה שמיש מעולם! השבוע, כ-30 שנה אחרי הביצוע ההוא, החלטתי לגייס את מיטב המשאבים שברשותנו כיום, כדי לנסות ״להציל" את הביצוע הנפלא לזכרו של בראון.
אני נרגש להגיש לכם היום ביצוע היסטורי זה, לאחר שהצלחנו ב"ה לשחזר את הקטעים הפגומים והחסרים, גם בעזרתה של טכנולוגית ה AI, ולבנות מחדש את ערוצי התזמורת, המקהלה, ואת קולו השואג (ממש) של אריה אהובנו.

נזכור מחר את אריה, שאהב והעריץ את חיילי צה"ל, והביא כבוד רב לעם ישראל – שמנסה כעת להתאושש מאחת התקופות הקשות בתולדותיו.

יהי זכרו ברוך !

שבת שלום, חודש טוב וצפייה מהנה,

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת ״יובל״

לנוחיותכם, לינק להזמנת הספר ״סודות החזנות״:
https://tic.li/yaArqmy

לחצו לשיתוף