"הבט משמים וראה"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"הבט משמים וראה"

ביום חמישי, ז' בכסלו, נציין 81 שנים לפטירתו של החזן והמלחין, דוד משה שטיינברג.

שטיינברג, שנפטר בשנת 1941, בגיל 70, היה תלמידם של החזנים זיידל רובנר ואפרים רוזומני. שימש כחזן ראשי בוילנה, באודסה, בלונדון ובארה"ב. אחד מזמרי מקהלתו היה החזן והזמר, יוסף שמידט.

יצירותיו הידועות ביותר של שטיינברג הן: "אבינו מלכנו גלה" – שהקליט יוסל'ה רוזנבלט עם תלמידו, שמואל מלבסקי, ו"הבט משמים וראה".

את "הבט משמים וראה" הלחין דוד משה שטיינברג במיוחד בעבור החזן מרדכי הרשמן, שהקליט אותה בחודש יולי 1928. אמנם הרשמן, שכונה: "פה מפיק מרגליות", לא נמנה עם החזנים היוצרים, אך היה בכל ביצוע שלו משום יצירה חדשה, שחותם קולו ואישיותו החזנית הוטבעו בה לעד.

את העיבוד הסימפוני ליצירה כתבתי בדיוק לפני 21 שנה, בחודש כסלו 2001, לקראת קונצרט "קולות בית אל", שקיימנו בהיכל.

הביצוע, שבחרתי להביא לכם היום, הוא של החזן סיימון כהן, מתוך קונצרט ההצדעה להרשמן – "נסיך החזנות", שקיימנו בהיכל, בשנת 2010.
סיימון הצעיר, בהופעתו הראשונה בסדרת המנויים של "יובל", ביצע את היצירה בקולו הצלול והמתוק כדבש. אהבת הקהל לה זכה במחיאות הכפיים הסוערות בסיום היצירה היו תחילתו של סיפור אהבה, שכבר נמשך 13 שנים, ושבו זוכה סיימון להופיע ולרגש בקונצרטים, בתפילות ובחופות, בכל רחבי העולם.

ביום שלישי הקרוב נקיים בהיכל התרבות, בת"א את קונצרט פתיחת העונה של "יובל" – "תפילות דוד". הפעם בחרתי לייחד את הקונצרט ל 4 דורות של חזנים יוצרים, שפארו, כל אחד בסגנונו ובגישתו, את עולם החזנות בכלל ואת החזנות באמריקה בפרט.
לצד יצירותיהם החשובות והנפלאות של: דוד קוסביצקי, דוד רויטמן ודוד בגלי, נאזין גם ללהיטיו של החזן, דוד ורדיגר – מחלוצי המוזיקה החסידית, ומי שהמציא ז'אנר חדש בחזנות: "החזנות החסידית", כאשר שילב ביצירותיו גם את ניגוניו של מורו ורבו, מלחין חצר גור – ר' יענק'ל תלמוד. המארשים והוואלסים של ורדיגר ותלמוד, שנשמע בקונצרט, מפארים את התרבות היהודית מאז ועד עולם.

אל נבחרת החזנים הוותיקה בהשתתפות: יעקב מוצן, צבי וייס וסיימון כהן, מצטרף הפעם חזן צעיר ומבטיח – נסים סאאל. בעידן, שהודעות וסרטונים מועברים תוך שניות לכל רחבי העולם, הצליח סאאל לבטח להגיע גם אליכם: לאימייל, לוואטסאפ, ליוטיוב ולאתרים נוספים. הפרסום אליו הגיע, תוך שבועות ספורים, הוא שווה ערך לפרסום של שנים רבות, בתוספת עבודה קשה ומרובה לה נזקקו חזני העבר, כדי שיכירו את שמם, ויעריכו את יכולותיהם המוזיקליות.

לפני 13 שנה, כאמור, זכה סיימון כהן להופיע לראשונה בסדרה של "יובל". ביום שלישי, הוא יעמוד על הבמה לצדו של נסים סאאל בהופעתו הראשונה ב"יובל". סיימון לבטח ייזכר בהופעה הבלתי נשכחת ההיא משנת 2010, כאשר לצדו חזן צעיר, שבזכות פלאי הטכנולוגיה כבר נחשב בעיני רבים ל"כוכב".

צפייה מהנה ונפגש בהיכל…

שבת שלום וחודש טוב,

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף