"כשרוזנבלט פגש את…"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"כשרוזנבלט פגש את…"

אתמול, כ' באייר, ציינו 141 שנה להולדתו של גדול היוצרים בעולם החזנות – החזן יוסל'ה רוזנבלט, כישרון נדיר שמקטנות ניבאו לו גדולות.

כישרונו יוצא הדופן של יוסל'ה לדעת מוריו, מדריכיו ואפילו מבקריו – היה כישרון מלידה.
נוסף על קולו הנפלא ועל המוזיקליות הייחודית שלו, יוסל'ה ניחן בכישרון מיוחד לקריאת תווים. מקטנות הוא תפס את השיטה, ועל אף זאת, הוא חתר לשלמות, שאותה רכש בעמל ובמאמץ רב. שעות השקידה הרבות, הזמן הרב שהקדיש ללימודי המוזיקה, והשעות הרבות שבהן תרגל את תורת הסולפאג', הביאו את אמו להביע משאלה: "לו רק הייתי 'ספר תווים', הייתי זוכה לשעות רבות יותר עם יוסל'ה שלי".

מנין כישרון כזה לילד בן 4 ? מנין שאב את היכולת לשיר ולאלתר בגיל כזה? כנראה, שנוסף על גאוניותו הטבעית ועל הגנים שזרמו בדמו, הצטרפו גם תנאי הסביבה בה נולד, גדל והתחנך, שעיצבו את אישיותו. בכוח אלה הפליא יוסל'ה את העולם היהודי והלא יהודי כאחד.

בפתיחת פרשת בהר שנקרא השבת, שואל ה"ספרא" – מדרש ההלכה על ספר ויקרא: ”מה ענין שמיטה אצל הר סיני? והלא כל המצות נאמרו מסיני!? אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מסיני אף כולם נאמרו כללותיהם ודקדוקיהם מסיני.” דברים אלה של המדרש, שהביא רש"י בפירושו לפרשה, הפכו לביטוי עברי ידוע, המביע תמיהה על עניינים, שאין ביניהם קשר.

ב"ספרא" מובאת גם רשימה של י"ג מידות, שניסח רבי ישמעאל. רשימה זו נמצאת בפתיחה של הספרא, והיא מכונה: "ברייתא דרבי ישמעאל". יוסל'ה, שנוסף על יכולותיו המוזיקליות נחשב גם לתלמיד חכם, החליט בצעד יוצא דופן להלחין את "ר' ישמעאל אומר" – י"ג מידות, שהתורה נדרשת בהן. ליצירה, שמבוססת על ניגון ה"לימוד", הוסיף יוסל'ה אלמנטים המתאימים ליכולותיו הקוליות ולדיקציה המשובחת שלו.

את "ר' ישמעאל אומר" ביצענו לראשונה, בקונצרט ההצדעה לחזן שמואל ויגודה, שקיימנו בהיכל, בשנת 1988. מי שביצע את היצירה הוא החזן בנימין מולר, שהדהים את הקהל היושב באולם, כמו גם את יושבי השורה הראשונה, ובראשם זקן חזני הדור דאז – החזן שמואל ויגודה, בביצועו הפנומנאלי. בסיומו של הערב אמר ויגודה לאבא: "זה היה מרגש לא פחות מיוסל'ה".
לרגל יום הולדתו של יוסל'ה, אנו שמחים, לאחר 35 שנים, להעלות לרשת את הביצוע המרטיט של מולר באיכות מקצועית.

בשנים אלה הושווה קול הפעמונים האדיר של מולר לקולו של יוסל'ה, מה שמזכיר לי את הסיפור הבא:
את "ר׳ ישמעאל אומר" הקליט יוסל'ה באולפני חברת "ויקטור", בניו ג'רזי. בחודש אוקטובר של שנת 1928. באותה החברה עדין היה פעיל בשנים אלו הממציא האמריקאי הגדול – תומאס אדיסון (1847-1931). אדיסון, מי שהמציא כ 1,100 פטנטים והמצאות, כאשר המפורסמות שבהן הנורה החשמלית והטלגרף. אבל המצאתו הראשונה, אשר הביאה לו פרסום עולמי הייתה ה"פונוגרף" – האב טיפוס של ה"גרמופון", שלאחר מכן פותח ל"פטיפון".
אם כן, אחד מעובדי החברה סבר, שאדיסון האגדי יהיה מעוניין לפגוש את יוסל'ה, ולהכיר את החזן, שאת קולו שמע פעמים רבות כל כך במסגרת עבודתו, במעבדת החברה. ואכן, הפגישה אורגנה, ויוסל'ה הוצג לפני אדיסון הזקן. לאחר שבירכו בשלום, בחמימות, הוסיף יוסל'ה את הברכה: "ברוך שנתן מחוכמתו לבשר ודם". אדיסון היה נרגש מאוד מהכבוד הדתי יוצא הדופן לו זכה, ובייחוד מהנעימה בקולו של יוסל'ה. כדי להראות ליוסל'ה את הערכתו הרבה, ביקש מיוסל'ה להצטרף אליו לחדר ההקלטות, כדי שיוכל הוא בעצמו להקליט את קולו. בסיום ההקלטה אמר ליוסל'ה: "לעונג היה לי להקליט את קולו של כבודו. זהו הקול בעל ההיקף הרחב ביותר שהקלטתי אי פעם".

קולו של יוסל׳ה ממשיך להדהד עד עצם היום הזה, בעשרות התקליטים שהוריש לנו.
בעוד כ 3 שבועות נציין בהיכל 90 שנה לפטירתו, בקונצרט: "יוסל'ה ויוסי" – יוסל'ה רוזנבלט ויוסי גרין – היצירות המפוארות של המוזיקה היהודית – מאז ועד היום! אתם מוזמנים להצטרף אלי ואל יוסי גרין, שיכבד אותנו בנוכחות, לערב בלתי נשכח, בו יבוצעו להיטיו המשמעותיים של גרין לצד יצירותיו האהובות של ״מלך החזנים״.

שבת שלום וצפייה מהנה!

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף