"שמחתי באומרים לי"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"שמחתי באומרים לי"

היום, כ"ח באייר, אנו מציינים 56 שנים לאיחודה של ירושלים.

"יום ירושלים" נקרא גם: "יום שחרור ירושלים", "יום חרות ירושלים", או "יום איחוד ירושלים" – מתוך נקודת מבט, הרואה בכינון הריבונות הישראלית, בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים, שחרור מעול כיבוש זר. "עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם" נאמר בתהילים, אבל אנחנו עדיין נמצאים במאבק איתנים יומיומי על ארץ ישראל, על זכותנו על ארץ ישראל, ועל בירתנו הנצחית ירושלים.
אומות העולם עדיין אינן מכירות בזכותנו זו, ואויבינו מסביב זוממים יום-יום, שעה-שעה, להכות בנו ולהשחית את שארית הפליטה בארץ ישראל. קורבנות חפים מפשע נופלים בכל שנה על ידי מרצחים נפשעים וחסרי מצפון, ואנו ממשיכים להתפלל בכל יום ויום לשלום ולשלווה.

מזמור קכ"ב בתהילים פותח ב: "שמחתי באומרים לי בית ה' נלך", ומדבר בשבחה של ירושלים. היה מזמורם של עולי הרגל ומביאי הביכורים, וכאשר היו מגיעים לשערי העיר, היו אומרים: "עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם."
מה פשרו של הביטוי: "ירושלים הבנויה כעיר שחברה לה יחדיו", חז"ל בירושלמי פירשו: "עיר שחוברה לה יחדיו" , אמר ר' יהושע בן לוי, עיר שעושה כל ישראל חברים.

מחר, כ"ט באייר, נציין 30 יום לפטירתו של גדול חזני הדור, החזן משה שטרן ז"ל.
את "שמחתי באומרים לי", שטרן הקליט בשנת 1997, בדיסק "קול הנשמה", אבל את הלחן הוא כתב כעשור קודם לכן.
יצירתו זו של שטרן לא בוצעה תדיר בהופעותיו, ובשל כך גם לא התפרסמה בין החזנים.

באחת משיחות הטלפון המרתקות, שקיימתי עם שטרן לקראת המופע "פסטיבל החזנות של ישראל", שקיימנו בשנת 2009, דיברנו על החשיבות ב"לחדש". על הרצון לרענן ולכתוב יצירות חדשות. מוישה הסכים אתי, אבל ״שחרר״ כהרגלו גם עקיצה: "לא חסרות לי יצירות ואני לא חייב לכתוב משהו חדש. אני צריך פשוט לפתוח את המגירה ולשלוף יצירה". והוא המשיך: "כדאי לפעמים לבצע גם דברים פחות ידועים שלי". "מה למשל?" שאלתי. "אכין מעטפה ואשלח לך", ענה. ואכן כשבוע לאחר מכן הגיעה עם שליח מעטפה חומה אטומה עם דפי תווים. כמה מהם מעובדים ומודפסים, ואחדים מהם כתובים בכתב ידו. ביניהם היה גם דף היצירה: "שמחתי באומרים לי".

לקראת קונצרט "רק לשמוח יש", שקיימנו היום, בדיוק לפני שנה, נפגשתי במשרדי עם החזן חיים שטרן, ודיברנו, בין השאר, גם על רפרטואר הקונצרט. בשלב מסוים, אמר לי חיים: "הייתי רוצה גם לחדש, להביא לקהל משהו שונה ומאתגר". השילוב של "שטרן-לחדש-לשמוח", הזכיר לי פתאום את היצירה "שמחתי" של שטרן אחר – מוישה.
"מה אתה מחייך?" שאל חיים, "אחשוב על משהו ואעדכן", עניתי 😉 .

נסעתי הביתה לנסות לאתר את המעטפה ההיא, ששלח לי מוישה בשנת 2009. ואכן תוך כמה דקות מצאתי את המעטפה בין ספריו השונים של מוישה. פתחתי אותה ושוב חיוך גדול על פני: הדף נמצא, והיצירה מתאימה ״בול״ לקונצרט ולקולו של חיים. אך לפני שניגשים לכתיבת העיבוד הסימפוני, נשארה לי עוד משימה אחת לבקשת חיים: "שתהיה גם מאתגרת".
בעונג רב ניגשתי למלאכה, כאשר כתב ידו של מוישה לפניי. תוך ימים ספורים הוספתי מקהלה, הרחבתי את החזנות, והפכתי את יצירתו למאתגרת עוד יותר – תפורה ליכולותיו הקוליות הנפלאות של חיים.
שלחתי לחיים את ביצועו המקורי של מוישה, והוא הגיב תוך שניות: "אהבתי. בא נלך על זה".

"שטרן מבצע שטרן" – עונג רב היה לנו להגיש לכם על הבמה את הגרסה הסימפונית והמורחבת של יצירתו של מוישה. ואתם, הקהל, הודיתם לנו במחיאות כפיים סוערות בסיום.

חיים שטרן יהיה בין המשתתפים בקונצרט "יוסל'ה ויוסי" – שנקיים אי"ה בי"א בסיוון, בהיכל התרבות ת"א. חיים יצטרף לחזנים: שי אברמסון, אברימי רוט וישראל נחמן, ואל אורח הכבוד, המלחין יוסי גרין. רוזנבלט וגרין – היצירות המפוארות של המוזיקה היהודית – מאז ועד היום!

" יְהִי-שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ; שַׁלְוָה, בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ… ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּלוֹם" – אמן !!!

צפייה מהנה, שבת שלום, חודש טוב, וחג ירושלים שמח!

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף