״חבלים במקום מיתרים״

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

״חבלים במקום מיתרים״

ביום רביעי, ד' בטבת, נציין 14 שנים לפטירתו של החזן, אריה בן נחום יצחק בראון ז"ל.

החזן אריה בראון – בעל קול הבריטון העוצמתי והמהדהד. זכור לכולנו מתפקידו כחזן הראשי לצה"ל וכונה לא אחת בכינוי: "החזן של מדינה ישראל".

כשאני נזכר באריה, אני נזכר בקולו האדיר, באישיותו הכובשת, בכריזמה הנשפכת, וכמובן בחוש ההומור שהיה סימן ההיכר של מי, שקולו היה מזוהה במשך 23 שנים דווקא עם תפילת "אל מלא רחמים". אני נזכר בהופעותינו המשותפות בכל ערב, במשך 3 שנים בחנוכה, בסדרי פסח, ובהופעתנו המשותפות בחידוני התנ"ך.

זכיתי לשהות במחיצתו רבות, במשך שנות היכרותנו: בארץ ובעולם, בהופעות ובחזרות על הבמה ומחוצה לה. אריה היה גם זה, שלחץ עליי ודאג, שאשרת את שירותי הצבאי ב”להקת הרבנות הצבאית”: "אני צריך אותך אצלי", נהג לומר לי בקולו העמוק ובפרצופו המחייך, ועל כך אני חב לו הרבה.

בגלל קולו המרשים – יוצא הדופן ניבאו לו לאריה עתיד מזהיר בשמי השירה והחזנות, ומטעם קרן התרבות אמריקה ישראל הוצעה לו מילגת השתלמות באופרה הנחשבת "לה סקאלה", במילאנו, איטליה. אולם הוא סירב לעזוב את ישראל ואת עולם החזנות. הוא הופיע לפני גדולי עולם וביניהם נשיאים ומלכים. יצחק רבין ומשה ארנס אמרו עליו, לא אחת, שהוא "נכס לצה"ל".

בשנת 1995 קיימנו בהיכל קונצרט הצדעה למשה אוישר. כמה טבעי היה, שבין חזני הערב הופיע גם החזן אריה בראון, שהיה מזוהה כל-כך עם קולו של אוישר.
בין היצירות, שבוצעו בערב, נתבקש אריה לבצע גם את היצירה הנהדרת "מלך רחמן", שהוקלטה ע״י אוישר והתפרסמה כ״ומפני חטאינו״ בתקליטו ״הקול המופלא״, שראה אור בשנת 1960. "מלך רחמן" נכתבה עבור אוישר ע"י הרמן ווהל – זמר, מורה, מלחין התיאטרון האידי בניו-יורק, ומנצח מקהלות. ווהל היה, בין השאר, מנצחו של החזן יוסל'ה רוזנבלט בבית הכנסת "אוהב צדק". ואפרופו חנוכה – ווהל הוא זה, שהלחין את היצירה "יוונים נקבצו עלי" שמבצע רוזנבלט, ושנים רבות יוחסה לו – עד אשר פורסמה הדיסקוגרפיה המלאה שהוכיחה אחרת. ביצועו הנפלא של בראון ליצירה זו מעביר בי צמרמורת. הוא משקף את יכולותיו המוזיקליות ותכונותיו הבולטות על הבמה – להן אנו מתגעגעים כל-כך.

בפתחו של הקונצרט, שצולם ע"י הטלוויזיה הישראלית, ביצע אריה את יצירתו האלמותית של אוישר: "אמר ר' אלעזר", אך הביצוע לא שודר מעולם. הסיבה התבררה לאחר מכן: בבדיקת הסאונד, שלפני המופע (באלאנס), כאשר כל חזן שר משהו, כדי לבדוק שהכול תקין עם המיקרופון שלו, אריה הצליח תוך כדי שירה לשרוף את הערוץ שלו בשולחן ההגברה (קונסולה). צוות הטלוויזיה לא שם לב לכך עד שאריה החל לשיר. כאשר הערוץ לא עבד, הטכנאי רץ אל משה בכר – איש הסאונד המיתולוגי של "יובל" שיבדוק מה קרה. בכר בדק ומצא, שהערוץ המקשר שרוף, והוא נאלץ להעביר אותו מיד לערוץ חלופי.

התקרית הזו הפכה לימים לסיפור משעשע: בתום המופע, בראון רץ לאבא ואמר לו: "מרדכי, המיקרופון שלי הפסיק לעבוד, כי בכר אומר ששרפתי את הערוץ". אבא צחק וענה: "נו בטח, תמיד אמרתי שבמקום מיתרים בגרון יש לך חבלים".😜
פניו של אריה קרנו מאושר, ומאותו היום בשנת 1995 ועד יום מותו, הוא לא הפסיק לצטט את אבא ואת סיפור החבלים.

יהי זכרו ברוך !
צפייה מהנה, שבת שלום, חודש טוב וחנוכה שמח🕎

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף