"העושה לנו נסים"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"העושה לנו נסים"

ע"פ חז"ל, בליל שביעי של פסח אירע "קריעת ים-סוף". בספר שמות י"ג-י"ד, מפורט סיפור קריעת ים סוף, אך לא מוזכר התאריך שבו אירע. ב'מכילתא' מפורטים האירועים מיציאת מצרים, ביום ט"ו בניסן ועד ליל שביעי של פסח – יום "קריעת ים סוף".
את "קריעת ים סוף" אנו מזכירים בכל ערב בתפילת "אמת ואמונה", אך בליל שביעי של פסח (אור לכ"א בניסן), ירדו בני ישראל לים ובבוקר למחרת עלו מן הים, וראו את אשר עשה ה' במצרים.

את היצירה "העושה לנו נסים" חיבר שלמה רביץ בשנת 1932, והיא בוצעה לראשונה עם מקהלתו במוצ"ש חנוכה, באותה השנה.

בערב שבת הגדול, בשנת 1933 הגיע החזן יוסל'ה רוזנבלט לארץ. שלמה רביץ הגיע לקבל את פניו בנמל יפו, בכרכרה רתומה עם 6 סוסים לבנים. באותה השבת ביקש רביץ מרוזנבלט שיתפלל במקומו בבית הכנסת הגדול בת"א, והוסיף גם בקשה מיוחדת, שיבצע את "העושה לנו נסים": "כמי שחצה את הים הגדול כדי לבוא לארץ האבות, אשמח אם תשיר את תפקיד הסולו ביצירה, עם המקהלה הראשית של ארץ ישראל", אמר רביץ, ורוזנבלט נענה בשמחה.

יוסל'ה הגיע לארץ ללו"ז הופעות צפוף ביותר: ביום א' של פסח התפלל באולם 'אוהל שם' בתל אביב, ובשביעי של פסח בבית הכנסת של ישיבת מאה שערים בירושלים. הוא הופיע במסיבה של חובבי חזנות, בראשותו של המשורר חיים נחמן ביאליק, וכן בהילולה של ר' שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר. בין לבין הופיע גם בקונצרט בעין חרוד, ובערב שירה שנערך בבית העם בתל אביב. הוא לא פסח גם על העיר צפת, כאשר שר שם לצידו של הרבי מסדיגורה.

לראשונה, תושבי היישוב היהודי בארץ ישראל זכו לראות ולשמוע מקרוב את יוסל'ה האגדי, שהכירו רק מתקליטיו. בעיתון "הדאר" – של ההסתדרות העברית באמריקה כתב הסופר דניאל פרסקי: "בליל ראשון של חג הפסח, זכינו אנו תושבי תל אביב למתנה יקרה, לביקורו של יוסל'ה רוזנבלט. יוסל'ה החי אינו נופל במאומה מאותו יוסל'ה החבוי בתקליטי הפונוגרף".

בשבת הגדול אכן ביצע יוסל'ה את "העושה לנו נסים", אך ביצירתו המקהלתית של רביץ, תפקיד החזן היה די משני, על כן החליט אבא בשנת 2005, להרחיב את היצירה ולהוסיף לה רצ'יטטיב חזני מרשים ומרכזי, תפקיד שיתאים במיוחד למידותיו של החזן יצחק מאיר הלפגוט.

היצירה המיוחדת של רביץ ושל אבא, היא בעלת מהלכים מוזיקאליים אשר מתחלפים בין ההוד וההדר המז'ורי של "העושה לנו נסים", והנקמה המתוקה בפרעה ובבכורי מצרים, לבין הנעימה המינורית הלבבית של "ויוצא את עמו ישראל מתוכם לחרות עולם". וכאן מגיע תיאור מוזיקלי נפלא של ישראל העוברים בין גזרי ים סוף, ושונאיהם הטובעים במצולות ים. סיום היצירה במלודיה ריקודית המתארת את השירה והשמחה של משה ובני ישראל המודים על הנס.

"העושה לנו נסים" בוצעה לראשונה בקונצרט "מקראי קודש", שקיימנו בשנת 2006, ולפרסומה הגדול ולאהבת הציבור זכתה כאשר חתמה את הדיסק "מבשר טוב", שראה אור בשנת 2007.
הפעם ניזכר בביצוע הנפלא של יצחק מאיר הלפגוט עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומקהלת החזנים "יובל", מתוך קונצרט "רזא דשבת", שקיימנו בשנת 2009.

צפייה מהנה, שבת שלום וחג שמח!

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לנוחיותכם, לינק להזמנת הספר ״סודות החזנות״:
https://tic.li/yaArqmy

לחצו לשיתוף