"כולנו כאחד – יחד!"

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

"כולנו כאחד – יחד!"

ביום שלישי, ח' בכסלו, נציין 82 שנים לפטירתו של החזן והמלחין, דוד משה שטיינברג.
שטיינברג, שנפטר בשנת 1941, בגיל 70, היה תלמידם של החזנים, זיידל רובנר ואפרים רוזומני. שימש כחזן ראשי בווילנה, באודסה, בלונדון ובארה"ב. אחד מזמרי מקהלתו היה החזן והזמר, יוסף שמידט.

שטיינברג כתב יצירות רבות, מהן הוקלטו ושרדו רק יצירות ספורות. כמי שנחשב לבעל תפילה וכ"בר סמכא" גדול, יצירותיו נחשבו לשם דבר. ולראיה – חזנים ידועי שם בחרו גם הם להקליט את יצירותיו (יוסל'ה רוזנבלט, יוסף שמידט, מרדכי הרשמן וכו׳). על אף שהוא כמחברם, הקליט כמה מהן ראשונה.
מהידועות שביצירותיו היא היצירה: "אבינו מלכנו גלה".

מעטים יודעים, שאת "אבינו מלכנו גלה" הקליט לראשונה שטיינברג לבדו. ולא פעם אחת – אלא פעמיים:
בפעם הראשונה, בשנת 1910, בעת מושבו באירופה – התקליט הודפס בגרמניה ובאנגליה, במסגרת חברת התקליטים Zonophone.
ובפעם השנייה, בעת מושבו בארה"ב, בשנת 1924 – במסגרת חברת Victor.

ב 16/11/1921, אתמול לפני 102 שנים, הוקלטה היצירה בפעם הראשונה כדואט. אמנם, הלחן של שטיינברג, אבל זה שעיבד ושהפך את היצירה לדואט הוא יוסל'ה רוזנבלט. מי שהקליט את היצירה אז היו יוסל'ה ואחיו לוי. דרך אגב, באותו היום הם הקליטו דואט נוסף גם של היצירה: "ואף הוא".

למרות זאת, ציבור חובבי החזנות מכיר את "אבינו מלכנו גלה" בזכות הדואט הנפלא, שהקליטו יוסל'ה רוזנבלט ושמואל מלבסקי, בשנת 1913, בתקליט 57045-F. יוסל'ה – החזן המפורסם והכל יכול – חזן, המגלם בתוכו את כל מהותו של החזן, מצרף אליו לדואט נדיר את תלמידו המובהק, חזן צעיר בן 19, בשם שמואל מלבסקי.
יוסל'ה הקליט בחייו דואטים עם 3 אנשים, 2 מתוכם הם בני משפחתו (אחיו וגיסו). כאשר יוסל'ה בוחר לבצע דואט עם חזן, שהוא לא בן משפחה, יש לזה משמעות ברורה וכבדת משקל. יוסל'ה אהב והאמין עד מאוד במלבסקי, ולצעד זה היו 2 משמעויות עיקריות:
1. יוסל'ה נתן למלבסקי חשיפה אדירה מאין כמוה – אולי הפרסום הגדול ביותר, שאפשר היה לקבל אז.
2. יוסל'ה הימר "על כל הקופה" – דואט שכזה מעמיד גם את הביצוע וגם את שיקול דעתו של יוסל'ה למבחן הציבור.

בקונצרט "שרים מלבסקי", שקיימנו בהיכל, בשנת 2017, אבא החליט לבצע גם את "אבינו מלכנו גלה". לביצוע הדואט, אבא ליהק הפעם את החזנים: צבי וייס ואריק וולהיים.
צבי – חזן ראשי בבית הכנסת הגדול בירושלים; ואריק – חזן ראשי בבית הכנסת היוקרתי "בית יעקב" בלוס אנג'לס. מלבד הליהוק המוזיקלי המיוחד, נהנינו לראות את שיתוף הפעולה המקצועי והחברי ביניהם, במהלך החזרות המשותפות ומאחורי הקלעים. היה תענוג מיוחד לראות את שניהם יושבים, פעם אחר פעם, ליד הפסנתר, ומלטשים את הביצוע של זה את זה.

היצירה מסתיימת בפזמון על המילים: "וְקָרֵב פְּזוּרֵֽינוּ מִבֵּין הַגּוֹיִם וּנְפוּצוֹתֵֽינוּ כַּנֵּס מִיַּרְכְּתֵי אָֽרֶץ".
בימים אלה, כאשר אנו נחשפים מדי יום לגילויי אנטישמיות מקוממים ברחבי העולם, יהודים רבים נזכרים במילים הללו ומבינים, שאין מקום בטוח עבורם, כמו מדינת ישראל. ישראל חזקה ואיתנה מקרינה את חוזקה לביטחונו של היהודי בכל רחבי העולם. ואם חס ושלום הביטחון כאן מתערער (כמו בתקופה זו), גם יהודי העולם אינם בטוחים דיים.

בשבוע שעבר השקנו ב״יובל״ מיזם כלל עולמי לעידוד היצירה, בתקופה קשה זו, כשמצב הרוח ירוד והופעות אין:
"כולנו כאחד – יחד!" – חזנים, זמרים, יוצרים, מקצועיים וחובבים, באשר הם, מוזמנים לקחת חלק ולכתוב לחן חדש ומקורי לתפילת: "שים שלום". יתקבלו בברכה יצירות חזנות, ושירים מקוריים בכל הסגנונות, על כל מילות התפילה, או על חלק ממנה. ובלבד, שהיצירה תכלול את המילים: "כולנו כאחד – יחד!".
שתי היצירות המובילות יזכו גם במלגות.
נוסף על כך ובעיקר, היצירה הזוכה תבוצע לראשונה בהרכב סימפוני, בסדרת הקונצרטים שלנו.
הפרטים המלאים – מתחת לפוסט.

כולנו כאחד – יחד, וביחד ננצח!!!

שבת שלום וצפייה מהנה,

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף