״אמר רבי אלעזר״

מנויי ״יובל״, חובבי חזנות יקרים,

״אמר רבי אלעזר״

מחר, ט' בכסלו, נציין את יום השנה ה-64 לפטירתו של ״הארי השואג״, החזן משה אוישר.

משה אוישר – אמן החזנות הבימתית, נתפרסם בזכות קול הבריטון העוצמתי שלו, בעל מנעד גבוה וייחודי כשל טנור.
סגנונו של אוישר חרג מן המקובל במוזיקה הליטורגית-יהודית בתקופתו, שכן, גרעין החזנות "האמירתית", קיבל בביצועו של אוישר מעטה של קצב ומלודיה בדומה לסגנון הג'אז. סגנונו התקבל בקרב הציבור היהודי ברגשות מעורבים: מתפללי בית הכנסת העדיפו את אוישר ה"זוגער", ובאי הקונצרטים, אהבו דווקא את הקצב והמשחק התמידי בקולו.

עד מהרה הוכר אוישר ע"י גדולי המלחינים של עולם התיאטרון והחזנות דאז, כגדול המבצעים של הסגנון החדשני. הוא הוזמן להופיע בהצגות ביידיש ובסרטים הראשונים שהופקו ביידיש. הצגות התיאטרון היידי בכיכובו, היו מקור משיכה לרבבות יהודים שצפו בשקיקה בהצגות כמו: שולמית, על חטא, דער וילנער בעל הבית'ל, שלום בית, מאמאלע, מזל-טוב, דאס פינטעלע ייד, ועוד…

בכל מקום בו הופיע היה מהמם את הציבור בקולו השואג ובמוזיקליות נדירה. אומנות שרכש לעצמו, בהשפעת סגנונות מוזיקליים רבים וביחוד מוזיקת הג׳אז האהובה עליו במיוחד. אוישר גדל אמנם במשפחה של חזנים, אבל מילדות התחבר לעולם המשחק והופיע עם להקות תיאטרון נודדות. השילוב של חזנות וג׳אז וניסיון המשחק הנרחב שלו, העניקו לו מעמד ייחודי בקרב החזנים ויתרון מוזיקלי גדול בעמוד התפילה.

"אמר ר' אלעזר", הוא שירו המפורסם ביותר של אוישר. שיר שהפך למעין סמל מסחרי שלו עוד בחייו.
"אמר ר' אלעזר" הוקלט לראשונה בשנת 1953 ע"י משה אוישר ואייב אלשטיין, ע"ג תקליט 78 של חברת ויקטור. מיד כשיצא לאור הפך ללהיט, בעיקר כי במוזיקה היהודית לא נשמע מעולם סגנון שכזה. חברות התקליטים שחזו גם הן ב"באזז" הגדול סביב השיר, הדפיסו שוב ושוב, בדיוק את אותו הביצוע, בלא פחות מ 8 תקליטים ואוספים שונים של תקליטי 33.

בתפילות השבת בשנים האחרונות, כאשר אני מסתובב ברחבי הארץ עם מקהלותיי, אני נתקל בבקשה שחוזרת על עצמה כמעט בכל שבת – לבצע את "אמר ר' אלעזר". עונג מיוחד לראות את פניהם של המתפללים תוך כדי הביצוע ולאחריו.

בקונצרט "רזא דשבת" – הקונצרט הראשון שלי כמנהל מוזיקלי וכמנצח בהיכל, לאחר לכתו של אבא, לא יכולתי לפסוח על יצירה מבוקשת זו בקונצרט שהורכב כולו מלהיטי שבת. אבל… בדיוק אז, התחלתי להבין את מורכבות התפקיד שנחת עלי כמנהל מוזיקלי.
בקונצרט בו מופיעים: נתנאל הרשטיק, יענקי למר, אברימי רוט ושי אברמסון, ארבעה חזנים-זמרים, מטובי המבצעים בתחום וכאלו שסגנונו של אוישר זורם בדמם, מי מהם יבצע את "אמר ר' אלעזר"?
ההחלטה הייתה לא קלה ולבסוף החלטתי להטיל את המשימה הכיפית הזו על החזן שי אברמסון. אולי בגלל הכריזמה הבימתית יוצאת הדופן שלו, אולי בגלל היותו ממשיך דרכו של החזן הראשי לצה"ל המיתולוגי אריה בראון – שהיה כל כך מזוהה עם השיר, ואולי זהו שילוב של שתי הסיבות גם יחד.

האם קיבלתי את ההחלטה הנכונה? אני מזמין אתכם לצפות בביצוע שלנו, ותוך כדי האזנה לצלילים, לראות את ההנאה הכל כך גדולה שהייתה לנו על הבמה.

בזכותו של אוישר הרוויח עולם החזנות חזן מאין כמוהו, כמו גם יצירות אגדתיות כמו: "אמר רבי אלעזר".

יהי זכרו ברוך !
צפייה מהנה ושבת שלום,

אופיר סובול – מנהל מוזיקלי ומנצח
והנהלת "יובל"

לחצו לשיתוף